Programmeret robot

Med LEGO Education kan du lege og bygge, samtidig med at du lærer noget gennem innovative læringsforløb.

Elever samarbejder

Leg godt - lær godt

LEGO er en international dansk legetøjskoncern fra 1932 med hovedsæde i Billund. Navnet kommer af ordene "leg" og "godt". På latin betyder det "jeg samler", "jeg sammensætter" eller "jeg læser". I starten lavede de trælegetøj af høj kvalitet, men fra 1949 gik de igang med at lave legoklodser af plastik samt andre produkter.

Alle der har stiftet bekendtskab med LEGO på et tidspunkt i livet, enten som barn eller voksne, ved hvad det vil sige, at blive suget ind i et univers, mens man bygger og udvikler. Den evne forsøger Læringshuset i Nærheden at udnytte, ved at indrage LEGO i undervisningen, så eleverne kan lege og bygge, samtidig med at de lærer noget gennem innovative læringsforløb.

 

LEGO Education

Med LEGO Education arbejder eleverne med veltilrettelagte undervisningsforløb, der tilpasses den enkelte elevs behov alt efter alder og evner.

Undervisningsforløbene har fokus på fremtidens kompetencer, for eksempel kreativitet, samarbejde og kritisk tænkning, og de øger elevernes motivation og selvtillid, når de bygger og udvikler og ikke mindst præsenterer deres løsninger.

(artiklen fortsætter under billedet)

Elever arbejder med LEGO set fra oven

Forskellige produkter

Der findes et stort udbud af produkter indenfor LEGO Education, og der kommer hele tiden nye til. Med undervisningsforløbet "Simple og elektriske maskiner", målrettet elever i 6.-8. klasse, finder eleverne en udfordring fra hverdagen, hvor de kan bygge en bærbar teknologi, for eksempel et par briller, der løser problemet.

Et forløb som dette starter typisk med en "introduktion", hvor eleverne danner sig et overblik og selv fortolker aktiviteten. Derefter kigger eleverne på introduktionsbillederne og -spørgsmålene, og starter en samtale, der leder dem mod en "definition" af problemet. Med brug af klodserne igangsætter eleverne herefter en "brainstorming". Bagefter skal eleverne "definere designkriterierne", som de bruger, når de gennemgår og reviderer deres løsning. I den efterfølgende "maker proces" fremstiller eleverne en af deres idéer. 

I den sidste del fa forløbet "gennemgår og revider" eleverne løsningen i forhold til de designkriterier, de registrerede, før de begyndte at fremstille deres løsning. Til sidst skal de "forklare løsningen" til de andre elever ... og rydde op efter sig selv selvfølgelig.

 

Mindstorms 

Indenfor LEGO Mindstorms EV3-basissæt arbejder eleverne for eksempel med en "Robottræner". Læringsmålet i denne enhed handler om at bruge chassiset som en modulær platform til at lære de grundlæggende principper i at bygge og programmere selvkørende robotter.

Hver lektion introducerer en ny udvidelse, der skal bygges oven på chassiset. Disse udvidelser gør det muligt at registrere forhindringer, flytte genstande, følge linjer og dreje i præcise vinkler. Enheden afsluttes af en udfordring med fabrikstema, der vil sætte elevernes robotfærdigheder på prøve.

Eleverne kan for eksempel også arbejde med en "Space Challenge". I denne enhed er læringsmålet at arbejde som videnskabsfolk og ingeniører. Eleverne kommer til at fordybe sig i motiverende naturvidenskabelige aktiviteter, som inspirerer til kreativ problemløsning, kommunikation og teamwork. De skal arbejde på udfordringsmåtten, som er en spændende og motiverende platform, hvor de kreativt kan anvende deres naturvidenskabelige viden og styrke deres evner til problemløsning, når de udvikler deres løsninger.

 

WeDo 2.0

Indenfor LEGO WeDo 2.0 basissæt kan eleverne bygge og udvikle forskelle udforsknings-køretøjer. På den måde opdager de forskellige måder, videnskabsfolk og ingeniører kan bruge køretøjer til at udforske de steder, mennesker ikke kan komme.

Læs mere på LEGO Educations hjemmeside education.lego.com.

Vi ses i Læringshuset